Wat zijn zelfbeheerde netwerken en hoe kunnen operators er voordelen uit halen?
- Published
- 4 min reading
De complexiteit van operationele leverancierslandschappen, technologieën en de vraag van klanten naar betrouwbare zakelijke diensten neemt steeds meer toe. De uitdaging is om operationele processen snel, nauwkeurig, foutloos en herhaalbaar te maken. De lijst met vereisten is lang. De oplossing? IT-technologie inzetten voor procesautomatisering.
Een evenwicht tussen efficiëntie en vertrouwen: one-touch-operaties
Enkele jaren geleden werd het concept van een dark network operations center (dark NOC) met zero-touch healing automation beschouwd als de volgende stap in de technologische evolutie van OSS-platformen. Toch wordt dit concept in de praktijk zeer zelden geïmplementeerd. Dat is vooral te wijten aan de hoge kosten van dit soort transformatie en aan het beperkte vertrouwen in volledig mensvrije monitoring- en foutherstelprocessen. Daarom overwegen veel mobiele netwerkoperators (MNO’s) nu de one-touch benadering, waarbij foutdetectie, oorzakenanalyse en herstelacties worden uitgevoerd door de OSS-oplossing, maar het NOC-personeel de herstelprocedure initieert. Deze aanpak biedt een hogere snelheid en nauwkeurigheid van de operationele processen, maar het NOC blijft wel de controle over de gemonitorde netwerken behouden.
Gebruik van AI-tools voor autonome operaties
Leveranciers die complete OSS-portfolio's ontwikkelen voor orchestratie, inventarisatie, assurance en field service management verschuiven hun focus nu naar een holistische ondersteuning voor autonome operaties met behulp van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van netwerkvirtualisatie en artificiële intelligentie, met onder meer:
• AI-ondersteunde resourcetoewijzing in virtuele netwerken om netwerkredundantie op te bouwen en te beheren,
• Proactief onderhoud gericht op het voorspellen en voorkomen van netwerkstoringen,
• Automatische eventcorrelatie en oorzaakanalyse voor snelle en accurate netwerkbewaking zonder complexe regelgebaseerde correlaties,
• De voorbereiding van AI-gestuurde network resource switch-over scenario's voor potentiële netwerkstoringen,
• Geautomatiseerde field service planning en dispatching processen geïntegreerd met incidentbeheer.
Deze oplossingen kunnen gedeeltelijk of volledig worden toegepast, afhankelijk van de behoeften en het dienstenportfolio van elke operator. Het doel is niet alleen om routine operaties en processen te stroomlijnen, maar ook om de infrastructuur toekomstbestendig te maken met gestandaardiseerde en onderling verbonden oplossingen.
De voordelen van autonome operaties
Automatisering stelt operators in staat zich te focussen op innovatie in plaats van onderhoud, waardoor middelen vrijkomen voor innovatie en uitbreiding van hun dienstenportfolio. Een uitgebreid gebruik van artificiële intelligentie in het hele OSS-landschap zal de kosten van het inzetten van netwerkredundantie verlagen, de snelheid en nauwkeurigheid van het opsporen van netwerkfouten verhogen, de beschikbaarheid van diensten en de klantervaring verbeteren en operationele processen stroomlijnen. AI-based OSS-functies zijn belangrijke bouwstenen van zero-touch en one-touch autonome activiteiten.