Comarch presenteert zijn financiële resultaten voor Q1 2022
De Comarch Capital Group presenteerde zijn financiële resultaten voor het eerste kwartaal van 2022. In die drie maanden bedroeg de omzet uit de verkoop van Comarchproducten en -diensten meer dan 416 miljoen PLN (89,6 miljoen EUR), een stijging van 32,4 miljoen PLN (7 miljoen EUR) en 8,4% in vergelijking met dezelfde periode in 2021.
De operationele winst lag met 42,8 miljoen PLN (9,2 miljoen EUR) op haar beurt 3,4 miljoen PLN (734 000 EUR) lager dan in Q1 2021, terwijl het nettoresultaat toe te rekenen aan de aandeelhouders van de moedermaatschappij 32,4 miljoen PLN (7 miljoen EUR) bedroeg, wat neerkomt op een stijging van 6,3 miljoen PLN (1,4 miljoen EUR) ten opzichte van het jaar daarvoor. De groep genereerde een EBITDA van 65,6 miljoen PLN (14,1 miljoen EUR), een cijfer dat nauw aanleunt bij dat van 2021. De operationele winstgevendheid tijdens de beschouwde periode steeg met 10,3%, terwijl de netto winstgevendheid met 7,8% toenam.
De uitmuntende financiële cijfers van de Comarchgroep zijn het resultaat van hogere inkomsten uit zowel binnen- als buitenlandse verkoop. Op de thuismarkt kenden de activiteiten bij middelgrote en kleine bedrijven alsook de medische segmenten een sterke ontwikkeling. De stijging van de buitenlandse verkoop was daarentegen voornamelijk toe te dichten aan de contracten met klanten in de telecom- en industriesectoren in de West-Europese markten. De binnenlandse verkoop was goed voor 40,3% en de internationale verkoop voor 59,7% van de totale omzet in Q1 2022.
In de beschreven periode werd er in Polen en de DACH-regio een tweecijferige groei bereikt bij de verkoop van systemen in het segment kleine en middelgrote ondernemingen. In Polen liep de waarde van de verkoop van bedrijfsbeheersoplossingen op tot 68,1 miljoen PLN (14,7 miljoen EUR), wat 13,9 miljoen PLN (3 miljoen EUR) of 25,6% meer is dan in het jaar daarvoor, en op de markt van de Duitstalige landen bereikte die waarde 29,8 miljoen PLN (6,4 miljoen EUR), wat neerkomt op 2,9 miljoen PLN (620 000 EUR) of 10,7% meer dan in 2021. De inkomsten uit verkoop aan de medische sectoren stegen met 27,5%. De gezondheidsinstellingen kochten producten en diensten ter waarde van 15,6 miljoen PLN (3,3 miljoen EUR) aan. De groep verbeterde ook haar resultaten in het segment industrie- en nutsbedrijven, waar de verkoop van IT-oplossingen piekte tot 52,5 miljoen PLN (11,3 miljoen EUR), wat neerkomt op een groeipercentage van 21,9 op jaarbasis, en in de openbare sector, waar de inkomsten met bijna 2% toenamen tot 29,2 miljoen PLN (6,3 miljoen EUR).
De hoofdmoot van de bedrijfsactiviteiten van de Comarchgroep, oftewel meer dan 25% van de totale omzet, bestaat zoals altijd uit de verkoop aan klanten uit de TMT-sector. Telecombedrijven kochten voor 105,9 miljoen PLN (22,8 miljoen EUR) aan Comarchproducten. Dat is 15,5% meer dan vorig jaar. Toch tekende Comarch een daling op in het segment handel en diensten, waarin de inkomsten afklokten op 56,7 miljoen PLN (12,2 miljoen EUR), oftewel 6,7 miljoen PLN (1,4 miljoen EUR) minder dan in Q1 2021. Ook de bank- en financiële sector kende een daling. De verkoop aan instellingen uit die sector bedroeg 52,3 miljoen PLN (11,3 miljoen EUR). Dat is 5,4 miljoen PLN (1,2 miljoen EUR) minder dan vorig jaar.
„Dankzij de uitstekende financiële cijfers die we in Q1 2022 en de vorige periodes behaalden, bevindt de Comarchgroep zich in een stabiele financiële situatie, wat de operationele veiligheid garandeert in het geval van een volatiele politieke en economische situatie in Polen en de wereld. Dat is vooral belangrijk in het licht van de Russische invasie in Oekraïne in februari 2022 alsook de coronapandemie die nog steeds niet voorbij is en de sociale, politieke en economische gevolgen ervan”, zegt Konrad Tarański, de vicevoorzitter van de raad van bestuur en de CFO van Comarch. De Comarchgroep maakt bewust kosten om enerzijds nieuwe producten en nieuwe bedrijfssegmenten te ontwikkelen en anderzijds uit te breiden naar nieuwe buitenlandse markten. Met die investeringen werkt de groep aan een concurrentievoordeel voor de toekomst. We zijn actief op zoek naar nieuwe markten in onder andere West-Europa en Azië, Australië en Oceanië. We breiden onze eigen infrastructuur ook voortdurend uit en moderniseren ze”, vertelt Konrad Tarański.