Comarchs 7 hoofdkenmerken van de beste loyaliteitsbeheersoftware volgens het rapport van Forrester
Hoe meet je hoe efficiënt je loyaliteitsbeheersysteem werkt? Het rapport van Forrester Wave™ Loyalty Technology Solutions voor Q1 2023 beantwoordt die vraag. Dit rapport bundelt de belangrijkste aanbieders van loyaliteitstechnologie uit de sector en leert ons welke dienstverleners het relevantst zijn. We verklappen graag dat het marketingplatform van Comarch als uitblinker werd vermeld. Waarom is die erkenning zo belangrijk? Wat zijn de belangrijkste criteria waaraan Forrester de deelnemers toetst? En wat kan dit rapport ons leren over de kenmerken van de beste aanbieders van loyaliteitssoftware? Laten we daar dieper op ingaan.
Wat houdt het rapport Forrester Wave™ Loyalty Technology Solutions, Q1 2023 in?
Forrester Wave™ Loyalty Technology Solutions, Q1 2023 evalueert aan de hand van 28 criteria de belangrijkste spelers op de markt van technologische loyaliteitsoplossingen tot in detail. Het rapport is een gids voor beleidsmakers in B2C-marketing die op zoek zijn naar een loyaliteitsprogrammasoftware op maat van hun noden. Tegen de achtergrond van de groeiende vraag naar een efficiënte loyaliteitsstrategie in alle sectoren biedt het rapport inzicht in de meest succesvolle projecten en kritieke functies die de mogelijkheden ondersteunen. Het rapport van Forrester evalueert de 12 belangrijkste spelers en categoriseert ze als leider, uitblinker, mededinger of uitdager. Met een transparante methodologie reikt Forrester Wave™ Loyalty Technology Solutions, Q1 2023 een gedetailleerde analyse aan van de producten en diensten van aanbieders. Zo helpt het rapport kopers die twijfelen tussen de aankoopopties op de technologiemarkt.
De lat ligt hoog. Hoe raak je erover?
Aangezien het rapport van Forrester een overzicht geeft van de belangrijkste aanbieders van loyaliteitsoplossingen uit de sector, kunnen we gerust stellen dat het een stevige uitdaging moet geweest zijn om op de lijst te geraken. Waarvan hing dit huzarenstukje af? Wat waren de voorwaarden om in het rapport te worden opgenomen?
Dit zijn de belangrijkste richtlijnen waarmee Forrester zich een weg wist te banen doorheen het huidige landschap van loyaliteitsaanbieders en die als opnamecriteria dienden:
- Aanzienlijke inkomsten uit loyaliteitstechnologieproducten - minstens $ 35 miljoen.
- Sterke ondersteuning voor meerdere sectoren - waaronder kleinhandel, entertainment en vrije tijd, financiële dienstverlening en telecom.
- Een oplossing met modulaire producten - naast de kernfuncties van een loyaliteitsmarketingplatform bieden de spelers uit het rapport ook verschillende functies aan als afzonderlijke modules die apart kunnen worden aangekocht (bv. promotie- en aanbiedingsbeheer, loyaliteitsprogrammabeheer, metingen en analytische statistieken).
- Een breed klantenbestand - een klantenbestand dat bestaat uit internationale bedrijfsklanten en met een focus op meer dan één regio.
Nadat Forrester de topspelers selecteerde die aan bovenstaande voorwaarden beantwoordden, werden ze geëvalueerd op basis van 28 criteria die onderverdeeld zijn in drie categorieën: huidig aanbod, strategie en marktaanwezigheid. Door criteria zoals het beheer van ledengegevens, loyaliteitsmarketing, wereldwijde en lokale ondersteuning, productvisie of het aantal klanten te meten kon Forrester een gids opstellen voor de beste loyaliteitsprogrammasoftware met de beste oplossingen op de markt.
Hoe maakt Comarch de normen waar uit Forrester Wave™ Loyalty Technology Solutions, Q1 2023
Het rapport Forrester Wave™: Loyalty Technology Solutions Q1 2023 vermeldt de 12 belangrijkste spelers. Met trots delen we mee dat Comarch als uitblinker werd bestempeld in deze uitgebreide evaluatie. Hoe veroverde ons internationale softwarehuis zijn plekje tussen de top van de sector? Volgens ons leveranciersprofiel in het rapport heeft Comarch volop geïnvesteerd in verbeteringen aan het platform en onze marktintroductiestrategie. Community engagement vormt daarnaast een van onze grootste speerpunten.
Zoals het rapport stelt: 'Comarch laat zien hoeveel platformexpertise het in huis heeft met een brede waaier aan sterke technische diensten... [en] de geplande verbeteringen sluiten naadloos aan bij de ervaringsgerichte visie [van het bedrijf]...' Als klap op de vuurpijl vermeldt het rapport dat onze oplossing, het Comarch Loyalty Management Platform, uitstekend scoort op het vlak van geavanceerd beheer van ledenprofielen en opties voor fraudepreventie. We kregen ook een pluim voor onze degelijke KPI-metingen.
Sleutelkenmerken van de beste aanbieders van loyaliteitsbeheersoftware
Het rapport van Forrester is niet enkel bedoeld om de spelers te beoordelen, maar ook om inzicht te bieden in wat er het best werkt. We geloven dat Comarch niet op de lijst zou prijken als onze software niet van hoge kwaliteit was. Maar welke basiseigenschappen werden er nu beschouwd als onze grootste troeven en kunnen dienen als voorbeeld voor succesvolle loyaliteitsbeheersystemen?
Op basis van de evaluatiecriteria in Forrester geven we graag een overzicht van de functies in onze klantenbindingsprogramma's die in onze ogen een loyaliteitsoplossing tot een succes maken:
Optimalisatie van de ledenervaring
Een van de belangrijkste criteria die Forrester bij de deelnemers onder de loep neemt? Hoe ze ervaringen personaliseren voor individuele klanten. Comarch Loyalty Management beantwoordt aan die voorwaarde met een brede waaier aan functies: van geïndividualiseerde 1:1 promoties (elk lid krijgt eigen promovoorwaarden) over relevante aanbevelingen tot een universele beleving over de merkcontactpunten heen tijdens elke fase van de levenscyclus van de klant. Via het platform is A/B/n-testing mogelijk, zodat gebruikers kunnen nagaan welke combinatie van promoties, beloningen en berichten tot de beste resultaten leidt en het perfecte evenwicht kunnen vinden voor gepersonaliseerde acties.
Beloningen-/voordelenbeheer
De beste loyaliteitsprogrammasoftware gebruikt gepersonaliseerde stimulansen om de klantbetrokkenheid te boosten. Beloningen op zich volstaan echter niet om op te vallen tussen de concurrenten. Een oplossing van topkwaliteit heeft ook oog voor de klantbeleving van A tot Z en kan de speciale status van klanten herkennen of ze betrekken met niet-financiële voordelen zoals gamificatie (kijk maar naar het loyaliteitsplatform van Comarch hiervoor). Onze oplossing ondersteunt elk mogelijk beloningssysteem, van cashback over punten- en beloningsprogramma's met veel verschillende beloningen en spaaropties voor leden (cashback, kortingsbonnen, lotingen, veilingen, donaties aan goede doelen of geschenken) tot betrokkenheid door gamificatie of klantenniveaus en -statussen.
Zero-party data
Data die je rechtstreeks bij de gebruikers haalt, bevatten de waardevolste informatie over je klanten (omdat de bron zo betrouwbaar is). Als je je leden niet kent, is de kans namelijk klein dat je erin slaagt een doeltreffend klantenbindingsprogramma uit te werken. Precies daarom is de beste klantenbindingssoftware gericht op informatieverzameling via eigenschappen van leden, een quiz in een pop-up, vragenlijstjes, wedstrijden en online polls. Comarch Loyalty Management werkt met een scala aan methodes om zero-party data te verzamelen en zakelijke gebruikers kunnen het programma op elk moment afstemmen op hun klantengegevensmodel en databronnen. Daar is geen IT-kennis voor nodig. Met die tools kan je elk mogelijk datapunt zo samen te stellen dat het leden met sterker gepersonaliseerde promoties bereikt.
Privacy van de consument
Comarch heeft veel aandacht voor de veiligheid van persoonsgegevens. Van alle nieuwe functies wordt de mogelijke impact op de persoonsgegevensbeveiliging beoordeeld. Bovendien evalueren we jaarlijks grondig of het systeem in overeenstemming is met de voorschriften inzake bescherming van persoonsgegevens. Onze loyaliteitsbeheersoftware beantwoordt aan alle vereisten uit de AVG, CCPA en andere regelgeving op het gebied van hostinginfrastructuur (hostingregio's voldoen aan lokale eisen) en de functies die in het systeem beschikbaar zijn. Dat is een van de functionaliteiten die bijdraagt aan onze sterke positie in de klantenbindingsmarkt.
Verwijzingsprogrammabeheer
De sleutelfuncties in loyaliteitssoftware omvatten een krachtig klantverwijzingsprogrammabeheer dat inspeelt op eerdere positieve ervaringen van klanten. Die functie vind je terug in Comarch Loyalty Management en zorgt ervoor dat je een doorverwijzingsprogramma voor klanten kunt maken dat eruit springt. Met het platform kan je verwijzingen segmenteren, zowel nieuwe als bestaande klanten prikkels geven en nepaccounts voorkomen. Het is dankzij die kenmerken dat onze oplossing tot de top 5 op de markt behoort.
Emotionele klantenbinding meten
Cijfers over gedragstrouw volstaan niet om klantgedrag volledig te begrijpen. Loyaliteitsprogrammaplatforms moeten die gegevens combineren met metingen van de emotionele loyaliteit om het 'waarom' achter de cijfertjes te begrijpen, net zoals Comarch Loyalty Management doet. CLM gebruikt meerdere meetgegevens om het klanttevredenheidsniveau uit te drukken. Van NPS over herkenningsniveaus tot sentimentanalyse, onze oplossing zit boordevol functies om de emotionele loyaliteit te evalueren en verhogen.
Community engagement
De sterkte van de klantencommunity van een aanbieder bepaalt ook de sterkte van de oplossing. Daarom spitst Comarch zich toe op de volledige digitalisering van zijn groeiende klantenbestand. Daarvoor implementeren we als basis een leermanagementsysteem dat is opgebouwd rond drie hoofdpijlers:
1. Loyalty Marketing Academy: Een e-learningcursus voor marketingprofessionals die zowel kennis willen vergaren als loyaliteitsmarketingprogramma's willen uitdenken en implementeren.
2. Klantencommunity: Een online ruimte exclusief voor klanten van Comarch met meer dan 50 product- en strategiegerelateerde kanalen (discussiegroepen), beloningen voor de actiefste bijdragers en branchegerichte sessies die worden gemodereerd door experten van Comarch en uit de sector.
3. Partnercommunity: Een gesloten gemeenschap en portaal voor verschillende types officiële partners.
De toekomst van loyaliteitsmarketing
Het Forrester Wave™: Loyalty Technology Solutions Q1 2023 rapport biedt inzichten in de richting die de loyaliteitssector uitgaat. Tegen de achtergrond van de uitdagingen en noden waarmee beleidsmakers in B2C-marketing worden geconfronteerd, onthult deze evaluatie de meest kritieke pijnpunten bij klanten die op zoek zijn naar de beste loyaliteitssoftware voor hun onderneming. Forrester legt de lat hoog. De vereisten om te worden opgenomen in het lijstje met de beste loyaliteitsspelers zijn stevig en kunnen in onze ogen als moeilijk haalbaar worden beschouwd, maar net daarom is dit profiel zo de moeite waard. Met de eerder vermelde functies, functionaliteiten en diensten streeft Comarch er voortdurend naar om niet enkel aan verwachtingen te voldoen, maar die ook te overtreffen. We zijn trots dat we als uitblinker bestempeld worden tussen de belangrijkste spelers op de markt van loyaliteitstechnologie en zullen nog harder werken om onze positie als de beste op de markt te verankeren.
Krijg toegang tot het Forrester Wave: Loyalty Technology Solutions Q1 2023 rapport