Unilever is een Brits-Nederlands bedrijf dat in 1930 werd opgericht. Het bedrijf verkoopt tal van producten in 190 landen over de hele wereld. Veel van Unilever’s commerciële merken zijn wereldwijde of lokale marktleiders, of leiders in hun specifieke categorie. Sinds 1991 is het bedrijf ook actief op de Russische markt en in 1993 deed het zijn intrede op de Oekraïense markt. Er zijn momenteel 174.000 mensen werkzaam bij Unilever, waarvan 7.000 in Rusland.
Sinds de toetreding tot de Russische en Oekraïense markten in de jaren ‘90 onderging het bedrijf een groot aantal belangrijke wijzigingen, wat heeft geleid tot een aanzienlijke toename van de productie en van het volume van geïmporteerde goederen. Door het snelle ontwikkelingstempo en de brede verspreiding van Unilever-producten in het land wilde het bedrijf de samenwerking met haar partners optimaliseren, wat heeft bijgedragen aan de implementatie van elektronische documenten (EDI).
Comarch EDI zorgt voor een efficiënte en veilige uitwisseling van gegevens binnen de volledige toeleveringsketen. In slechts enkele dagen tijd kan uw bedrijf elektronisch communiceren met alle partners, ongeacht hun technologische ontwikkelingsniveau of geografische ligging.
Unilever is één van de eerste bedrijven die besloten om elektronische documenten te gebruiken om de samenwerking met retail-ketens te faciliteren. Het bedrijf maakt gebruik van verschillende soorten documenten, zoals ORDER, ORDRSP, DESADV, INVOIC, INSDES, OSTRPT, RECADV en PRODAT. Het bedrijf heeft ook als één van de eerste bedrijven in Rusland een elektronische factuur geïmplementeerd die voldoet aan de eisen van de FR-wetgeving.
Unilever werkt sinds 2007 in Rusland en sinds 2009 in Oekraïne met Comarch samen voor de organisatie van elektronische documentverspreiding tussen het bedrijf en haar retail-ketens. Het bedrijf is via het AS2-communicatieprotocol verbonden met het Comarch EDI-platform, waarbij het optimale systeem voor de gebruikte documentindeling wordt toegepast. Naast deze geïntegreerde verbinding gebruiken Unilever-werknemers Comarch EDI WEB op dagelijkse basis voor de verwerking van elektronische documenten.
De volgende stap van onze samenwerking was de implementatie van een oplossing ter verbetering van het ordermanagementproces van distributeurs. Deze oplossing werd direct geïntegreerd in het bestaande ERP-systeem, waardoor een groot aantal partnerbedrijven snel informatie over het assortiment en de prijzen van Unilever kunnen ontvangen en vervolgens hun bestelling kunnen plaatsen. Al deze activiteiten worden uitgevoerd via een specifieke webportaal. Er werden verschillende soorten documenten geïmplementeerd, zoals ORDRSP, ORDER, Price List en Material Master.
Unilever was onder de indruk van de voordelen van de EDI-technologie (zoals de optimalisering van het opstellen van documenten en beter werk binnen bepaalde afdelingen van het bedrijf) en besloot daarom ook de uitwisseling van informatie met logistieke bedrijven te automatiseren. De belangrijkste doelstelling van het project was om de benodigde tijd voor handmatige opstelling van documenten te beperken, de nauwkeurigheid van documenten te vergroten en het werk in magazijnen te verbeteren.
Unilever was onder de indruk van de voordelen van de EDI-technologie (zoals de optimalisering van het opstellen van documenten en beter werk binnen bepaalde takken van het bedrijf) en besloot daarom ook de uitwisseling van informatie met logistieke bedrijven te automatiseren. De belangrijkste doelstelling van het project was om de benodigde tijd voor handmatige opstelling van documenten te beperken, de nauwkeurigheid te vergroten en het werk in magazijnen te verbeteren.
Unilever geniet van tal van voordelen dankzij de implementatie van elektronische documentverspreiding en de hieraan verbonden Comarch EDI-oplossingen:
"Door de implementatie van EDI-oplossingen kunnen wij meer dan 80% van alle orders elektronisch uitvoeren, waardoor we onze omzet kunnen verhogen zonder extra personeel in te huren. We konden de kwaliteit van onze dienstverlening verbeteren dankzij de ondersteuning voor het uitwisselen van documenten zoals ORDRSP, DESADV, INVOIC en elektronische facturen. De implementatie van elektronische documentuitwisseling tussen ons bedrijf en haar logistieke partners heeft onze bedrijfsvoering aanzienlijk verbeterd. Dit dankzij de synchronisatie van belangrijke gegevens, de vermindering van het aantal handmatig uitgevoerde taken en de bijbehorende hogere nauwkeurigheid van orders, en de vermindering van de benodigde tijd voor het opstellen en overdragen van documenten."
A. Gużwin, EDI Implementation Manager, Unilever
Omschrijf uw behoeften en we bieden u een oplossing op maat.