Over Carrefour Polen

Carrefour Polen behoort tot de Carrefour Group, een Franse supermarktketen en Europees leider binnen de retailsector.

De eerste Carrefour-hypermarkt in Polen opende zijn deuren in Lodz in november 1997. Inmiddels bezit Carrefour ongeveer 350 winkels in Polen, verspreid over het hele land.

Waarom EDI?

De uitwisseling van zakelijke informatie en papieren documenten tussen een winkelketen en haar leveranciers brengt hoge kosten met zich mee wegens de verwerking van grote hoeveelheden bedrijfsinformatie, en is gevoelig voor fouten door bijvoorbeeld de 'menselijke factor' van documentverwerking. Daarom was de implementatie van EDI-technologie (Electronic Data Interchange) een logisch antwoord op de uitdaging om Carrefour’s zakelijke communicatie met leveranciers te verbeteren.

EDI is een snelle, betrouwbare en vooral veilige manier om informatie uit te wisselen tussen zakelijke partners. In 2005 begonnen Carrefour Polen en Comarch samen te werken aan een proefproject voor EDI-massacommunicatie. 

 

Oplossing 

Comarch EDI

Comarch EDI zorgt voor een efficiënte en veilige uitwisseling van gegevens binnen de volledige toeleveringsketen. 

Lees meer

De officiële implementatie van het project begon in 2007. In een eerste fase begon Carrefour met het sturen van elektronische orders naar haar leveranciers. In een ander stadium van het EDI-project werden elektronische facturen en factuuraanpassingen geïmplementeerd. Door de introductie van deze elektronische documenten en door het gebruik van extra tools voor veilige opslag van elektronische facturen, bijv. de Archive-module van de Comarch EDI-toepassing, waren zowel Carrefour als haar partners in staat om de uitwisseling van papieren documenten volledig te beëindigen en flink te besparen op de bijbehorende kosten.

Comarch bood ook gegevensconversie aan naar de indelingen die leveranciers gebruikten, en van hun indelingen naar die van Carrefour, evenals validering van wettelijke en zakelijke gegevens. Daarnaast levert Comarch trainingen voor partners, projectbeheer en een Comarch EDI HelpDesk voor alle leveranciers van Carrefour.

De archiefmodule van Comarch EDI E-Invoicing voldoet aan de vereisten van de Europese richtlijn voor elektronische facturen (met betrekking tot de opstelling, verzending en opslag van elektronische facturen).

Tijdens de implementatie van elektronische facturen is het bedrijf ook begonnen met het versturen van goederenontvangstberichten (RECADV) via het Comarch EDI-platform.

Er werden ook specifieke oplossingen ontwikkeld voor Carrefour Polen met als doel het stroomlijnen van de communicatie en de verwerking van gegevens:

  • Comarch EDI Validator – de juistheid van verzonden documenten monitoren en waarden, valuta, datums en andere parameters controleren.
  • Comarch EDI Dubel – voorkomen dat dezelfde factuur twee keer wordt verzonden; een dienst met automatische melding van fouten in verzonden documenten.

 

Carrefour maakt eveneens gebruik van Comarch EDI Tracking, waarmee up-to-date informatie over de status van documenten wordt verstrekt, bijv. of ze correct zijn verwerkt door het platform, of ze aan partners zijn bezorgd en of ze door hen zijn gelezen.

Als aanvulling op de implementatie van het EDI-project nam Comarch deel aan de overname van Ahold door Carrefour Polen (juli 2007). Comarch had het genoegen om samen te werken met Carrefour Polen om zodoende de structuur van de eerder beheerde EDI-projecten in beide ketens te combineren en te reorganiseren.

Onlangs besloot het bedrijf haar aanwezigheid verder uit te breiden en een samenwerking te beginnen met benzineketens om nieuwe Carrefour-winkels in hun stations te openen. Comarch EDI werd ook gebruikt voor de gegevensuitwisselingsprocessen in dit nieuwe concept. 

 

Resultaten

De gezamenlijke inzet van Carrefour Polen en Comarch in het kader van de projectimplementatie heeft zijn vruchten afgeworpen: meer dan 1.000 leveranciers wisselen inmiddels inkooporders en elektronische facturen uit via het systeem. De meeste van hen besloten zelfs om volledig afstand te doen van papieren facturen. De keten wisselt momenteel duizenden elektronische documenten uit met leveranciers. Als aanvulling op 'essentiële' elektronische documenten, zoals inkooporders en facturen, kunnen leveranciers ook elektronische ontvangstbevestigingen verzenden naar Carrefour.

De implementatie van het EDI-systeem heeft de volgende voordelen opgeleverd:

  • lagere kosten voor het beheer van papieren documenten (invullen, printen, verzenden, opslaan...)
  • daling van archiveringskosten voor documenten
  • monitoring van verzonden documenten en snelle reacties (afhankelijk van de situatie)
  • procesautomatisering
  • geoptimaliseerde logistieke processen
  • minder fouten in documenten, wat gewoonlijk het geval is bij handmatige verwerking

 

Waarom Comarch?

Al tal van jaren helpen wij onze klanten in verschillende sectoren bij het optimaliseren van hun processen in de gehele toeleveringsketen (van de uitwisseling van gegevens en de uitvoering van orders tot facturering en betaling). Comarch EDI wordt gebruikt door het midden- en kleinbedrijf, maar ook door wereldwijde ondernemingen uit meer dan 30 landen (waaronder de Metro Group, Leroy Merlin, Unilever, BIC).

 

Wenst u meer informatie? Heeft u raad nodig bij het kiezen van een product?

Omschrijf uw behoeften en we bieden u een oplossing op maat.